HENGELCLUB ONDERDENDAM 50 JAAR

Op 12 november 2003 bestond de Hengelclub Onderdendam 50 jaar. Reden voor Aart Brakema om een leuk stuk te schrijven over de geschiedenis van de club. Klik hier om dit stuk historie van de club te downloaden (PDF)

Vijftig jaar is een hele periode. Reden genoeg om daar even bij stil te staan. In vijftig jaar is er heel wat veranderd, maar ook bij de hengelclub? Het ledental is in ieder geval wel veranderd. Varieerde het in het begin rond de vijftig leden, tijdens hoogtijdagen van de club waren er ruim tweehonderd. Tegenwoordig zijn er iets meer dan honderdzestig leden. De meeste van die leden zijn niet actief binnen de hengelclub. Ze zijn alleen lid voor de vergunning die nodig is om het water van het pachtfonds te mogen bevissen. Een kleine kern van ongeveer 20 leden is wel actief en neemt deel aan wedstrijdvisserij. Wat alle leden gemeen hebben is, dat ze vissen als sport hebben. Er plezier in hebben om voor dag en dauw, in weer in wind, aan de waterkant te zitten. Turend naar hun dobber om die onzichtbare tegenstander in het water te slim af te zijn. Geduldig afwachten, steeds op scherp staan en ondertussen genieten van de natuur.

Bij Viswat in café Regthuis is het in 1953 allemaal begonnen

Wanneer de dobber ondergaat en er aangeslagen is, kan de onbekende tegenstander naar boven worden gehaald. Boven water is pas te zien wie ze aan de haak hebben geslagen. De sport op zich is in die vijftig jaar niet veranderd. Wat wel veranderd is, is het materiaal. Vroeger viste men met zware bamboe hengels en kurkjes als dobber. Tegenwoordig enorm lange kunststofhengels en hele vistassen vol met allerlei maten snoeren, dobbers, haakjes, voer en wat al niet meer. Vroeger werd er gewoon in oude werkkleren gevist, maar dat is tegenwoordig ook anders.

Tot 1978 de thuisbasis van onze hengelclub

Hele kledinglijnen zijn er ontwikkeld voor vissers en de thermokleding heeft zijn intrede gedaan. Nat worden en kou lijden hoeft niet meer. De vis is nog steeds hetzelfde. Hij heeft geen nieuwe slimme uitrusting om zijn tegenstander te ontwijken. Hij maakt geen gebruik van moderne snufjes. Over de vis zal het dan ook niet gaan in dit artikel, maar hoe het de “viskelu” en de hengelclub is vergaan de aflopen vijftig jaar volgt in het verhaal dat je hier kunt downloaden.