Coronamaatregelen fors aangescherpt

Woensdag, 14 oktober 2020

Dinsdag 13 oktober heeft het kabinet verscherpte maatregelen aangekondigd om het aantal coronabesmettingen terug te dringen. Deze maatregelen gaan in op 14 oktober om 22.00 uur en gelden voor de duur van vier weken. De basisregels blijven hetzelfde: minimaal anderhalve meter afstand houden tot elkaar, zoveel mogelijk thuisblijven (zo min mogelijk reizen) en hygiëneregels in acht nemen. De aangescherpte maatregelen betreffen ook de sportvisserij.

Geen viswedstrijden :

De nieuwe maatregelen betekenen voor de sport dat iedereen vanaf achttien jaar alleen mag sporten op anderhalve meter afstand en alleen individueel of in teamverband met niet meer dan vier personen. Wedstrijden zijn niet toegestaan. Dit geldt ook voor alle viswedstrijden van lokaal tot landelijk.

Dat betekent dat het Federatief Kampioenschap Streetfishing dat op zondag 18 oktober gehouden zou worden, helaas ook niet door kan gaan. De deelnemers hebben daarvan bericht ontvangen. Ook verenigingen kunnen in ieder geval de komende vier weken geen wedstrijden organiseren.

Sportvisserij Nederland en de federaties annuleren de komende vier weken alle wedstrijden. In de komende vier weken wordt bekeken of er dit jaar nog viswedstrijden door kunnen gaan. Voor de jeugd tot achttien jaar gelden uitzonderingen. Binnen verenigingsverband (dus niet tegen andere verenigingen) kunnen wel onderlinge viswedstrijdjes en andere activiteiten worden georganiseerd. Over sport en corona is meer te lezen op nocnsf.nl.

Op 28 september heeft het kabinet nieuwe maatregelen aangekondigd die de oplopende cijfers omtrent de corona-crisis een halt toe moeten roepen.

De lijn van de overheid en NOC NSF is dat juist in deze tijden sporten/bewegen belangrijk is, zeker nu we weer zoveel mogelijk thuis moeten werken. De kern van het verhaal is dat wedstrijdvissen gewoon door kan gaan wanneer we ons aan de volgende regels houden:

•Sporten mag gewoon door blijven gaan, ook met groepen groter dan 30 of 40.
•Melden van zo'n wedstrijd met veel deelnemers bij de gemeente is verstandig (los van een eventueel benodigde evenementenvergunning)
•Teams/sporters mogen door heel Nederland reizen om hun sport uit te oefenen.
•Er mag geen publiek bij aanwezig zijn
•Officials, coaches, reservespelers en anderen die in die zin mee doen aan de wedstrijd mogen wel aanwezig zijn
•Sportkantines moeten dicht
•Ouders/chauffeurs van jongeren t/m 17 jaar worden gezien als begeleider, niet als toeschouwer en mogen dus in geval van een uitwedstrijd blijven kijken
•Ouders van de thuis spelende jongeren mogen niet blijven kijken (viswedstrijden zijn eigenlijk altijd “uitwedstrijden” vanwege het niet kunnen wedstrijdvissen op een vereniging)
•Of chauffeurs van 18 jarige en ouder mogen blijven is nog onduidelijk, deze vraag is al gesteld door NOC NSF aan het ministerie

Op de website van het ministerie zijn de aanvullende maatregelen van gisteren toegevoegd en staan ook veel gestelde vragen.

En tevens op de site van NOC-NSF.

Meer over corona en sportvissen vind je op www.sportvisserijnederland.nl/corona

Voor de hengelsportverenigingen betekent de versoepeling dat nagenoeg alle activiteiten vanaf 1 juli weer mogen. Alleen de organisatie van grote vergunning-plichtige evenementen, zoals de organisatie van een WK door Sportvisserij Nederland, blijft tot 1 september verboden.

Protocol verantwoord sporten

Per 1 juli zijn viswedstrijden, toernooien, en kleine sportvisserijevenementen weer volledig toegestaan. Dit geldt ook voor activiteiten voor de jeugd. Het blijft daarbij belangrijk dat er zoveel mogelijk voor, tijdens en na het sporten door de deelnemers van 18 jaar en ouder anderhalve meter afstand tot elkaar wordt gehouden. De activiteiten moeten hiertoe adequaat worden ingericht en uitgevoerd.

Voor de jeugd tot 18 jaar geldt geen minimum afstand tot elkaar. Publiek mag ook weer aanwezig zijn. Daarbij geldt dat toeschouwers anderhalve meter afstand tot elkaar moeten houden. In beginsel mogen er buiten maximaal 250 toeschouwers bijeen zijn. Belangrijk bij de organisatie van activiteiten is om altijd het ‘Algemeen protocol verantwoord sporten’ van NOC*NSF (pdf) na te volgen.

De organisator is verantwoordelijk voor de activiteit en de begeleiding hiervan en zorgt dat de deelnemers binnen de geldende kaders vissen. De organisator stelt bij de activiteiten een Corona coördinator aan. Raadzaam is tijdig voor de start van de activiteiten even contact te leggen met de gemeente en uw activiteit te melden. Ook als u vragen heeft kunt u bij de gemeente terecht.

Hygiënemaatregelen

Het naleven van de hygiëneregels blijft belangrijk.
Deze regels zijn:

1. Heb je klachten? Blijf thuis en laat je testen;
2. Houd 1,5 meter afstand (uitzondering: tenzij het bij de sport niet kan);
3. Vermijd drukte;
4. Was vaak je handen.

Relevante protocollen en informatie

Voor kantines, terrassen en horeca:

Charters, boten en waterrecreatie:

Meer informatie over het coronavirus en zelf te nemen voorzorgsmaatregelen vind je op de website van het RIVM.