Vissteigers langs fietspad Grote Haver.

Vrijdag, 1 mei 2020

Wie zijn wij? Hengelclub Onderdendam bestaat sinds 12 november 1953. Het ledental is in al die jaren wel veranderd. Varieerde het in het begin rond de vijftig leden, het zijn er nu ruim elfhonderd. Wat alle leden gemeen hebben is, dat ze vissen als sport hebben. De sport op zich is in al die jaren niet veranderd. Wat wel veranderd is, is het materiaal. Vroeger viste men met één zware bamboe hengel en kurkjes als dobber. Tegenwoordig vist men met een diversiteit aan enorm lange kunststofhengels, roofvishengels, feederhengels en hele vistassen vol met allerlei maten snoeren, dobbers, haakjes, voer, landings- en leefnetten en wat al niet meer. Het vervoer was meestal op de fiets en sommigen al op de bromfiets (plof). Tegenwoordig vaak met de auto. Het dorpshuis Zijlvesterhoek is een belangrijke plek voor ons. Ook van bezoekende (hengelsport) verenigingen ontvangen we vaak een compliment over de ontvangst in ons Dorpshuis. Informatie over ons en het district Hunsingo bieden we aan via onze website: www.hengelclubonderdendam.mijnhengelsportvereniging.nl.

Organisatie

We zijn aangesloten bij Sportvisserij Groningen Drenthe. Die vormt de overkoepeling van 160 hengelsportverenigingen waarbij circa 50.000 sportvissers zijn aangesloten.
Sportvisserij Groningen Drenthe is hiermee in beide provincies één van de grootste organisaties, actief op het terrein van openluchtrecreatie en integraal waterbeheer.
Sportvisserij Groningen Drenthe is verdeeld in een aantal districten. Onze vereniging is ingedeeld in het district Hunsingo en omstreken.
Vanuit Hengelclub Onderdendam hebben drie leden zitting in het districtsbestuur, nl. de voorzitter, de secretaris en een commissaris wedstrijdzaken.
Ook onderhouden we, samen met het district, nauwe contacten met het waterschap Noorderzijlvest.
Sportvisserij Groningen Drenthe is op haar beurt aangesloten bij Sportvisserij Nederland.
Sportvisserij Nederland is vanaf 2013 lid van het NOC*NSF en overkoepeld 800 lokale vereniging en 600.000 sportvissers.
Naast de samenwerking met partners in de recreatie- en natuursector,
maakt de sportvisserij met dit lidmaatschap ook deel uit van de sportwereld en heeft, na de voetbalbond, het grootste aantal sportbeoefenaars.

Gegeven

Het gastvrije Onderdendam is gelegen tussen een aantal vaar-/viswateren.
Met name in het hoogseizoen bevatten deze wateren rondom Onderdendam een gezonde visstand.
We zien dan ook een ruime toename van externe deelnemers van hengelsport verenigingen die het prima vertoeven in Onderdendam hebben ontdekt.
Sinds een aantal jaren is het nieuwe beleid van Sportvisserij Groningen Drenthe om de hengeldruk binnen de bebouwde kom (op visvijvers na) te verlichten.
Het district Hunsingo maakt al enkele jaren in samenwerking met het waterschap Noorderzijlvest bereikbare visplekken in diverse wateren.
Deze worden steeds buiten het broedseizoen door vrijwilligers gemaaid en onderhouden.
Ook gaan steeds meer grotere gemeenten samenwerken met hengelsportverenigingen om vissteigers te realiseren.
Met name in de gemeenten Emmen, Hoogeveen, Assen, Roden, Delfzijl en Stadskanaal is dit al prima gelukt.
Sinds enkele jaren hebben Hengelclub Onderdendam en Sportvisserij Groningen Drenthe toestemming
van de v.m. gemeente Bedum om een beperkt aantal wedstrijden in het Boterdiep langs het fietspad Grote Haver tussen Bedum en Onderdendam te organiseren.
De individuele vissers mogen hier vrij vissen. Echter vaste visstekken in het riet zijn niet toegestaan.

Project vissteigers

Als vereniging zijn wij al lange tijd aan het onderzoeken om vissteigers te realiseren langs het fietspad Grote Haver tussen Onderdendam en Bedum.
Daarover heeft al een aantal gesprekken plaatsgevonden tussen Thomas Huizinga, onze voorzitter, mevrouw Erika Witsenboer,
dorpsondersteuner Onderdendam, de gemeente Het Hogeland en Sportvisserij Groningen Drenthe.
Het gaat om 30 kleine steigers, 5 duo steigers en een mindervalidensteiger.
Het voordeel hiervan is dat door de individuele vissers geen willekeurige gaten meer in het riet worden gemaakt
en dat daardoor de nieuwe (natuurvriendelijke) oever met beschoeiing niet wordt beschadigd.
Tevens hopen we dat hierdoor de hengeldruk binnen de bebouwde kom van beide dorpen, Onderdendam en Bedum, zal afnemen.
Met deze voorziening bieden we mooie visplekken voor jong en oud.

Met vriendelijke groet,
Thomas Huizinga, voorzitter Hc.O en tevens secretaris district Hunsingo.
Voor uw vragen en of reacties ben ik bereikbaar via email of telefoon.
email: voorzitter.wedstrijden@hengelclubonderdendam.nl
Tel. 06-13 99 95 97

Dit verhaal is ook te lezen op onderdendam.com  ( Het Nijsjoagertje van mei 2020).

de website voor en door Onderdendam en mogelijk gemaakt door het NUT