Plan aanleg vissteigers Grote Haver

Dinsdag, 20 december 2022

Als Hengelclub Onderdendam hebben wij al langere tijd de wens om vissteigers te realiseren langs de Grote Haver tussen Onderdendam en Bedum. Dit is actueel omdat waterschap Noorderzijlvest het talud en de beschoeiing heeft aangepast en nu natuurvriendelijk beheer voert waardoor de vismogelijkheden afnemen.

Om het Boterdiep als populair viswater te behouden, willen wij, samen met de eigenaar van het talud, waterschap Noorderzijlvest,
graag 36 visplekken in de vorm van kleine, in het landschap opgaande vissteigers creëren.
Hierover heeft vanaf 2020 al een aantal gesprekken plaatsgevonden tussen de vereniging,
de gemeente Het Hogeland, de dorpsondersteuner Onderdendam en onze overkoepeling Sportvisserij Groningen Drenthe.

Met deze steigers kunnen we onze 1.300 leden en overige recreatieve vissers een mooi en goed toegankelijke visplek aanbieden in een natuurlijke omgeving.
Groot voordeel is dat er geen gaten in de rietkraag worden gemaaid, de natuurvriendelijke oever met beschoeiing wordt niet beschadigd.
Bovendien kunnen met de duo-steigers en mindervaliden steiger sportvissers die hulp nodig hebben ook uit de voeten.
Het biedt ons bijvoorbeeld de mogelijkheid deel te nemen aan het Samen Vissen-project van Sportvisserij Nederland,
waarin wij gaan vissen met bewoners van zorginstellingen uit onze gemeente die niet meer zelfstandig naar buiten kunnen.

De kosten van het totale project bedragen € 55.000. Vanuit de sportvisserij is een bedrag toegezegd van € 20.000.
Voor de ontbrekende € 35.000 hebben wij een aanvraag gedaan bij het Dorpsbudget Tennet-gelden Onderdendam (groot € 350.000).
Dit budget wordt beheerd door de Provincie. De provincie heeft ons gevraagd of er voldoende draagkracht is voor ons plan.
Volgens ons is dat het geval. Het plan zorgt voor betere recreatieve mogelijkheden aan het Boterdiep.
Ook zal het ervoor zorgen dat de hengeldruk in het dorp afneemt.
Mocht u echter bezwaren hebben tegen het plan laat het ons weten.
U kunt uw bezwaar richten aan: info@hengelclubonderdendam.nl. Uiteraard met opgave van reden.

Voorbeeld van de vissteiger:

Het volledig ingediend plan inclusief bouwtekeningen is binnenkort in te zien op onze website van Hengelclub Onderdendam.

Hierbij de Bouwtekeningen van de vissteigers.